Monday 6 January 2014

Makan Pagi Al Fatih

Teks : Normah Kassim
Foto : Koleksi peribadi

"soft scramble egg in collagen"

Bismillah.

Hanya sekadar berkongsi salah satu makanan kegemaran anak saya. Saya selalu buat 2 biji telur, kononnya saja-saja buat lebih, boleh tumpang sekaki. Sekali, habis di makannya dua-dua biji yang saya buat.

Kolagen tu memang saya dan suami buat sendiri di rumah. Ianya diperbuat daripada ayam organik dan sayuran organik. Kalau nak, boleh buat tempahan. Tetapi harganya agak mahal sedikit. Maklumlah semua diperbuat dari bahan organik dan masa yang diambil untuk menyiapkan bahan-bahan dan memasak adalah kira-kira 8 jam. Tiada pengawet atau perisa tiruan. Semuanya asli. Saya akan menyentuh khasiat kolagen ini di entri yang lain.

"Soft scramble egg", saya tak tahu pula apa yang harus diberi nama dalam bahasa melayu. Ianya dimasak dalam air. Bahan-bahan untuk membuatnya adalah telur ayam kampung, garam dan air. Ianya sangat lembut, dan rasanya seakan-akan tofu jepun.

Inilah budak yang sebelum ni kurus, berat 5.6 kg bulan lepas. Sekarang 6.5 kg dan tembam alhamdulillah. Sangat suka dan berselera menikmati makanan kegemarannya. Bila suap, "Dap!!" katanya. Bila sudah ditelan "Nak!!" pula katanya. Sehinggalah habis dua biji telur.

Masyaallah, Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment