Saturday 11 January 2014

Cuti-Cuti Satu Keluarga. Persediaan Makanan Bayi

Teks : Normah Kassim
Foto : Carian google


Bismillah,

Semperna masuknya tahun baru 2014, saya sekeluarga mengambil kesempatan untuk bercuti. Bukan ke tempat-tempat peranginan tetapi balik ke kampung-kampung. Banyak betul kampung, cuti seminggu dibahagi kepada tiga kampung. Tiga hari di Pulau Pinang, Perak, dan Kelantan.

Penang adalah syurga makanan, Perak adalah tempat untuk menenangkan fikiran, jauh dari kota yang sibuk. Manakala Kelantan pula tempat untuk membeli belah. Tetapi saya ke Kelantan untuk melawat saudara-mara yang berada di sana. Kebetulan pula ada kenduri kendara.

Bercuti bersama anak kecil yang sudah makan makanan solid agak sukar. Ini kerana kita perlu mengambil kira apa yang bayi itu harus makan. Dia tidak lagi bole makan seperti kita dan kita harus memastikan makanan yang sihat sentiasa ada di dalam beg untuk santapan. Agar sukar bukan? Untuk ibu yang tidak memberi anak mereka makan makanan segera seperti nestum dan biskut bayi. Semuanya perlu disediakan dan makanan tidak tahan lama. Sememangnya makanan yang sihat tidak tahan lama kerana tidak mempunyai pengawet.

Tetapi ianya tidak lah sesukar mana. Hanya perlu sedikit perancangan awal. Antara makanan yang boleh dibawa bersama dan mudah untuk disediakan adalah seperti dibawah :

  • Avocado - Avocado adalah "super food" untuk makanan bayi. Pastikan avocado betul-betul lembut. Jika bayi masih belum ada gigi, avocado tidak memerlukan pengisar. Hanya lenyek dengan sudu sahaja. Anak saya sudah mula tumbuh gigi. Jadi dia tidak suka makanan yang terlalu hancur kerana suka mengunyah. Jadi saya hanya potong dadu. Kita tidak perlu risau kerana jika avocado betul-betul lembut. kebarangkalian untuk tercekik adalah terlalu rendah. Cuma perlu memastikan avocado sudah betul-betul masak.
  • Pisang - Pisang juga sejenis buah yang lembut dan mengenyangkan. Sangat sesuai untuk dibawa berjalan sebagai snek.
  • Organik Sweet Potato - Kupas kulit dan rebus sehingga lembut. Boleh dilenyek untuk bayi yang baru mula makan makanan solid. Saya hanya potong dadu untuk anak saya.
  • Telur - "Soft scramble egg" yang dimasak dengan menggunakan air seperti dalam entri saya sebelum ini jugak boleh dijadikan menu untuk sarapan apabila kita dirumah. Boleh juga dibawa bekal kerana tidak mengambil masa yang lama untuk menyediakannya. Pastikan anak anda tidak mempunyai alahan pada telur. Ataupun, hanya bagi telur separuh masak. Lagi senang.
Saya tidak gemar memberi anak saya makan nasi, walaupun beras perang. Ini kerana gut bayi masih lagi belum matang dan tidak sesuai untuk diberi makan nasi dan makanan dari sumber gandum. 

Semoga perkongsian ini dapat memberi idea kepada ibu-ibu diluar sana dalam menguruskan pemakanan bayi anda. Insyaallah.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tiga ebook di atas adalah bacaan asas.
Miliki pakej asas wahm soho di atas dengan harga RM150.
Untuk pembelian
PM Facebook: normah.kassim

Anda juga  boleh miliki pakej ini sebagai bonus dengan pendaftaran mana-mana kelas berikut:
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page
3. Kelas belajar iklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif
5. Pendaftaran rakan niaga/pengurus online.
6. Pendaftaran kelas akaun bisnes kecil wahm/soho
**Bagi yuran RM300 untu kelas 5 dan 6 akan diberi PERCUMA kelas urus akaun untuk bisnes kecil.

Penerangan kelas:
1. Kelas online asas bina blog penulisan - belajar menulis cara santai tapi masih mengekalkan bahasa melayu formal. Salah satu cara menarik minat pembaca suka baca dan bertandang. Bina tapak awal memperkenalkan diri pada pembaca/bakal pelanggan. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi. Bergabung dengan lebih ramai blogger di akademi kami, kini sudah mencecah 340 blog untuk membantu aliran trafik ke blog. Belajar mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog. Bagi yang sudah ada blog, tapi masih tiada idea menulis juga dialu-alukan untuk sertai kelas ini.

2. Kelas online asas blog fanpage mula bisnes - bagi yang mahu mulakan bisnes online tapi tidak tahu cara. Mahu mula berbisnes tapi masih tiada produk. Belajar urusniaga mudah dengan mnggunakan medium percuma blog, fnpage, fb. Belajar menjana pendapatan awal bermula RM5, RM10, tingkatkan lagi RM20, RM50, RM100 dan seterusnya (tertakluk kepada kerajinan dan konsisten masing-masing). Kelas yang sangat sesuai untuk suri bekerjaya yang sangat sibuk, suri rumah sepenuh masa dan bagi mereka yang mahu buat secara sambilan atau sepenuh masa. Belajar membuat blog kedai online, belajar menulis konsisten, buat borang tempahan, jenis-jenis entri blog, buat fan page, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.

3. Kelas beriklan di mudah.my - mudah.my merupakan medium promosi online secara percuma. Belajar teknik beriklan dengan betul di situ.

4. Kelas penulisan kreatif - bagi yang bercita-cita menulis cerpen. Belajar menulis cerpen dahulu sebelum menulis novel. Apabila sudah pandai tulis cerpen, insya Allah boleh menulis novel.

5. Rakan niaga / pengurus online akademi - Kami buka penyertaan ini kepada mereka yang mahu memulakan bisnes online tapi tiada produk untuk diniagakan. 3 produk utama akademi iaitu kelas online, produk digital ebook dan pakej iklan. Kesemuanya atas talian. Tiada stok yang perlu disimpan, juga tidak memerlukan modal tinggi. Hanya berbekalkan komputer dan talian internet.

6. Kelas urus niaga akaun bisnes kecil WAHM SOHO - bagi mereka yang mahu belajar mengurus akaun bisnes.

Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.


No comments:

Post a Comment