Saturday 28 December 2013

Tips Mengawal dan Mengendali Demam

Teks: Normah Kassim



Kita dibesarkan dalam keadaan dan pemahaman dimana demam itu adalah musuh. Demam bagi kita adalah sesuatu yang tidak baik dan perlu di hilangkan secepat mungkin. Minda separuh sedar kita telah di programkan sebegitu. Kefahaman ini diterap kepada ibu bapa kita dan sekali gus kepada kita. Demam yang saya maksudkan adalah demam biasa.

Apabila kita mengahadapi salah satu demam, batuk atau selesema, kebiasaannya kita akan terus ke kaunter-kaunter farmasi, hospital atau klinik untuk mengambil ubat-ubatan. Saya masih ingat pada waktu dahulu, jika saya demam, saya terus akan mengambil ubat dan ubat pertama untuk ditelan adalah penadol. Ubat yang bole didapati di kaunter farmasi sentiasa ada di rumah untuk kegunaan waktu menghadapi demam ataupun kita labelkan sebagai waktu kecemasan. Begitu takut kita akan demam. Walaupun sudah makan ubat ikut pesan doktor, tetapi demam tetap berlarutan sehingga seminggu. Jadi betul ke berkesan ubat ni?

Setelah mendalami kaedah holistik, barulah saya tahu bahawa demam adalah baik buat kita. Badan kita demam sebab nak meningkatkat immunisasi supaya lain kali virus yang sama tidak dapat menyerang lagi. Demam, selesema dan batuk hanya akan menyerang jika immunisasi badan kita lemah.

Bagaimana nak atasi apabila demam, batuk atau selesema?.

Mudah saja, pertama sekali ambil catatan suhu dengan kerap untuk mengawasi. Suhu badan tidak boleh lebih daripada 38.8 darjah untuk bayi dan 39.9 untuk dewasa. Jika suhu agak tinggi hampir mencecah maksima, lapkan badan dengan air menggunakan span basah atau kain dengan kerap. Ia membantu untuk menurunkan suhu badan.

Kedua, tak perlu ambil penadol atau dadah-dadah yang lain dari kaunter farmasi atau hospital kerana ianya akan membantutkan proses badan untuk melawan virus. Ini kerana apabila kita mengambil ubat-ubatan sebegitu, ia akan mematikan kuman baik yang terdapat di dalam badan. Badan tidak dapat membina immunisasi terhadap virus tersebut dan kita akan menghadapi perkara yang sama berulang kali.

Ketiga, berehat dan minum banyak air. Berfikiran positif dan betenang kerana badan kita perlukan sedikit masa untuk melakukan tugas.

Kemudian, sudah tentu sekali jaga pemakanan dan ambil makanan yang tinggi sumber vitamin C. Air kelapa muda beserta isinya sangat membantu.

Seterusnya, jika anda rasa kurang selesa dengan sakit-sakit ketika demam, anda boleh membuat beberapa kaedah dibawah.

(1) Stokin lemon. 

  • Ambil 3 - 4 biji lemon, basuh dengan air panas jika ia bukan organik lemon. Perah lemon letak dalam satu bekas. Kulit lemon tadi jangan di buang, ramas-ramaskan dalam air lemon tadi. Anda akan lihat seaakan-akan ada minyak keluar. 
  • Ambil 2 kain bersih yang saiznya cukup untuk membalut kaki dan letakkan didalam air lemon tadi.
  • Tambahkan sedikit air panas di dalam bekas lemon bersama kain tadi untuk memberi sedikit kehangatan pada kain
  • balut kain pada kedua-dua belah kaki dan pakaikan stokin yang agak longgar dibahagian luar. Insyaalah dapat meredakan rasa sakit-sakit demam.
  • Sukatan diatas adalah untuk kanak-kanak. Untuk bayi, anda boleh kurangkan sukatan lemon dan untuk dewasa, anda boleh lebihkan lemon jika perlu. Ikut keselesaan anda.
(2) Stokin Bawang putih
  • Untuk bayi, ambil seulas bawang putih dah hiris nipis agak-agak dalam 1 mm. Hiris 2 keping untuk kaki kanan dan kaki kiri.
  • Pakaikan stokin pada kaki bayi, kemudian pakaikan satu lapis lagi stokin dan selitkan bawang putih tadi pada tapak kaki. 
  • Ulang untuk kaki sebelah lagi. Tengok-tengok juga tapak kaki bayi, takut kulit dia tak tahan dan melecet.
  • Bole di aplikasi pada orang dewasa juga. Belah dua bawang putih dan letak pada kaki kiri dan kanan. Sama kaedah seperti bayi cuma tambahkan kuantiti atau ketebalan bawang sahaja.

Untuk batuk dan selesema, anda bole menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti halia, cuka epal, minyak kelapa muda, air lemon dan madu.

Bakteria baik bagaikan polis di dalam perut kita dan bakteria jahat bagaikan penjenayah. Mengambil antibiotik adalah perlu dielakkan, ini kerana antibiotik akan membunuh semua bakteria termasuk bakteria baik di dalam perut kita. Badan kita sangat memerlukan bakteria baik terutama untuk immunisasi dan proses pencernaan.

Setelah membuang jauh-jauh ubat-ubatan yang berunsurkan dadah, saya dapati immunisasi badan meningkat dengan baik. Jika kebiasaan demam adalah satu minggu (dengan memngambil ubat). Sekarang demam amatlah jarang sekali dan kalau pun menyerang cuma satu malam. Setahun dalam sekalia atau dua. Alhamdulillah saya tak demam dah lebih kurang 2 tahun. Sebelum ini, saya kerap kali demam.

Anak saya, apabila diserang demam sejenis "roseola", ianya hanya mengambil masa 2 hingga 3 hari berbanding kebiasaannya virus ini menyerang selama semiggu. Alhamdulillah.

Kesimpulannya, jangan kita terlalu bergantung kepada ubat-ubatan terutamanya berasaskan dadah kerana ianya mengaanggu sistem badan kita. Setiap orang adalah berbeza dan hanya kita saja yang tahu keaadaan diri kita. Jadi, selalulah dengar akan naluri kita sebab kebanyakannya ia betul.

Sekian.

photo : carian google

No comments:

Post a Comment