Thursday 26 December 2013

Telur Berkeju Untuk Alas Perut

Teks : Normah Kassim


"Snakking"...

Cuti sebulan separuh gaji untuk jaga khalifah kecil memang diguna pakai sepenuhnya. Asyik berkepit saja, tak bergerak ibu dibuatnya. kalau abah-nya ada senang la sikit, boleh gilir-gilir layan kerenah dia. Kisahnya tak sempat nak masak tengah hari awal-awal. Lapik perut dengan telur berkeju, sedap jugak, sementara menunggu makan tengah hari siap. Ini je yang sempat sambar. Nak pesan makanan luar untuk hantar di rumah memang tak lah. Nanti tak tidur malam pulak si kecik ni. Bukan nya sakit, tapi buat perangai. Anak saya memang sensitif dengan makanan yang tak sihat. Itulah hasil daripada "clean diet". Jika tidak sakit perut, ianya akan mempengaruhi perangai atau mental kanak-kanak.

Orang akan kata, "susah la macam ni. Itu tak bole makan, ini tak bole makan. Bila makan anak meragam, maksudnya tak kuat la tu badan dia. Tak tahan lasak ! ".

Macam tu jugak lah saya fikir sebelum ini. Tapi hakikatnya, bukan hanya bayi ataupun kanak-kanak, orang dewasa jugak mempunyai sensitiviti makanannya tersendiri. Jika badan manusia tidak bertindak balas apabila seseorang itu makan sesuatu yang tidak sihat, itu bermakna badan dan otak tidak berfungsi dengan baik. Ataupun sistem pencernaan tidak betul. Tubuh badan yang sihat akan memberi tindak balas jika terdapat bendasing yang tidak dapat dicerna atau tidak dikenali untuk membuangnya dari memberi kesan buruk kelak. Sebab itu la kita sakit perut apabila tersalah makan.

Sebenarnya bole saja makan semua benda, kecuali yang tidak sihat. :)

Bagi saya, makanan yang sensitif adalah nasi putih. Apabila memakan nasi putih dengan kerap atau banyak, sudah tentu selesema. Ramai yang salahkan resedung atau "sinus" apabila kerap selesema padahal ianya disebabkan oleh pemakanan. Cuba jangan makan nasi putih, gula putih, dan makanan berasaskan tepung untuk sebulan. Elak juga memakan makanan yang dijeruk/diperap seperti belacan. Insyaallah anda akan dapat tengok kesannya. Ini kerana makanan bagi parasit dalam badan kita adalah gula.

Ini gambar keju yang keluarga saya guna. Sungguh enak.


Baiklah, sampai disini dulu. Saya nak sambung memasak untuk tengah hari sementara si kecik ni tidur.

No comments:

Post a Comment