Sunday 9 March 2014

Katarak

Teks : Normah Kassim
Sumber : http://areyoutoolazytolive.blogspot.com/2014/03/statin-your-eyes-impaired-vision.html

Artikel dibawah berkisar mengenai katarak dan sebab berlakunya katarak. Selamat membaca

------------------------
Statin & Matamu: penglihatan?

Katarak dikenali sebagai keadaan yang berkaitan dengan usia mata di kalangan penduduk umum. Kebanyakan orang berfikir bahawa katarak adalah perkara biasa apabila kita semakin tua, terutama selepas lama 55-60 tahun. Terdapat beberapa sebab yang diketahui katarak termasuk penuaan, kekurangan pemakanan dan tekanan alam sekitar. Well, sekurang-kurangnya sebab-sebab ini adalah apa yang pengamal perubatan dan yang paling penduduk walaupun umum telah dianggap percaya yang menyumbang kepada katarak.

Pertama sekali, saya bukan seorang pakar mata tidak pakar mata. Tetapi, membaca jurnal dan melakukan kerja penyiasatan ke atas kesihatan, pemakanan, penyakit dan kecergasan adalah semangat dan kemahiran saya. Saya baru-baru berunding pakar bedah pakar mata / mata, dan meminta pendapat mengenai mata kering. Seperti yang dijangka, pakar mata enggan membincangkan tentang mengapa seseorang membangunkan mata kering, tetapi dia sangat berminat untuk menjual mata 'tambahan' jatuh kepada saya. Beliau mendakwa produk ini penurunan mata adalah SELAMAT untuk menggunakan jangka panjang dan tidak ada bahan kimia dan kualiti kononnya sangat tinggi. Meneka apa, apabila saya mendapat produk penurunan mata dari kaunter farmasi, bahan pertama " Propylene Glikol ". Terdapat bahan kimia lain dalam produk juga. Saya terkedu dan kecewa dengan doktor ini. Bukan sahaja beliau keliru dengan konsep apa yang sebenarnya dalam produk beliau mempromosi dan menjual kepada pesakit, namun, dia tidak melakukan kerja rumah beliau untuk memastikan cadangan produk ini selamat untuk digunakan. Ini adalah satu keadaan kehidupan sebenar dan apa yang saya secara peribadi telah mengalami.

Baru-baru ini, ahli saudara saya terpaksa menjalani pembedahan berganda pada mata beliau, disebabkan oleh kemerosotan penglihatan dan gangguan mata yang lain. Soalan pertama saya bertanya, "Adakah anda di statin?" Jawapannya adalah YA. Sekarang, apakah kolesterol merendahkan dadah mempunyai kaitan dengan mata kita dan kesihatan? Apabila seseorang mengalami diplopia (penglihatan berganda), katarak atau ophthalmoplegia (kelemahan atau kelumpuhan otot-otot mengawal satu atau kedua-dua mata), terdapat peluang yang tinggi bahawa kebanyakan pakar mata tidak pun mengganggu meminta pesakit jika dia pada statin . Kebanyakan doktor berfikir bahawa keadaan mata seperti katarak adalah sebahagian daripada proses penuaan.

Selepas mengkaji jurnal dari Fraunfelder dan Richards (Jurnal Oftalmologi 115 (12) April 2008) dan Kajian Mata Waterloo, saya tidak lagi meyakinkan bahawa sebahagian daripada gangguan mata adalah disebabkan oleh proses penuaan biasa. Dalam post hari ini, saya dengan ini membentangkan kepada anda beberapa kajian yang berkaitan ubat statin dan gangguan mata tertentu seperti katarak dan diplopia. Pengurangan kolesterol oleh ubat statin menyebabkan pembentukan katarak meningkat, 256 kes telah dilaporkan pada 2008. Ia diandaikan bahawa kebanyakan kes-kes lain tidak dilaporkan dan lebih cenderung untuk mengalami kesan-kesan buruk penggunaan statin. Ingat, setiap otot di dalam badan memerlukan kolesterol untuk berfungsi dengan betul. Sebab itulah kelemahan otot adalah salah satu kesan sampingan yang banyak terapi statin. Sementara itu, pesakit diabetes juga mempunyai risiko yang tinggi (86%) daripada katarak berbanding dengan orang biasa.

Kedua-dua kajian yang dinyatakan telah mengaitkan kedua-dua ubat statin dengan keadaan mata sebagai ubat-ubatan ini berbahaya meningkatkan risiko gangguan masing-masing. Saya bersetuju bahawa penuaan adalah salah satu faktor tetapi ia adalah sangat penting untuk menyedari dan belajar dari jurnal perubatan kesan statin pada mata kita. Adakah kita melakukan ini kepada diri kita sendiri tanpa mengetahui ia? Jika anda mempunyai sesiapa dalam keluarga anda atau orang-orang yang pada ubat statin, sila berkongsi maklumat ini kepada mereka.







Jurnal / Rujukan:
http://www.spacedoc.com/statins_eyes
http://www.spacedoc.com/medwatch_Lipitor_1997_2012utm_source=August+4%2C+2012&utm_campaign=New+Warnings+Statins&utm_medium=email
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22797512
http://archopht.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1739520
http://www.revoptom.com/content/c/39622/
Fraunfelder FW, Fraunfelder FT. Dadah berkaitan kesan buruk kepentingan klinikal untuk pakar mata. Kursus dibentangkan di American Academy of Mesyuarat Tahunan Oftalmologi, Chicago. November 10-13, 2012.
http://www.eyedrugregistry.com/PDFs/AAO_Syllabus.pdf
--------------------------------

No comments:

Post a Comment